Gdzie jest początek budowania procesów sprzątania hotelu? W praktyce w pierwszych fazach odbioru obiektu. Powołany zostaje manager HSK, buduje zespół i wybiera dostawców. Kalkuluje zużycie materiałów, przelicza ilość pokoi na standard czasu sprzątania. Tymczasem determinanty efektywności oraz poziomu kosztów skupiają się w innych obszarach i na wcześniejszych etapach!
Struktura kosztów utrzymania czystości w Polsce 80/10/5/5 (80% operacyjne, 10% sprzęt, 5% chemia, 5% pozostałe) wskazuje przestrzeń szczególnej uwagi. Zaopatrzenie i odpowiedni dostawcy, to tylko 15% budżetu HSK (wyłączając wpływ technologii na wydajność procesów). Porównując z zachodnimi standardami, 30-50% czasu pracy jest nieefektywne. Wynika to z braku rozwoju technologicznej wiedzy zespołów sprzątających, inwestycji w narzędzia, spisanych i koordynowanych procesów. Zatem jak od początku zarządzać 80% kosztów? Wymaga to dwupoziomowego spojrzenia.
(Nie)obliczalny projekt
Projektowanie hotelu obejmuje aspekty mające na celu stworzenie atrakcyjnych i funkcjonalnych pomieszczeń. Planowanie operacyjne nie uwzględnia zazwyczaj skutków dla procesów higieny.
Oczekiwania stale czystych posadzek staje się skomplikowane jeszcze przed ich położeniem. Wnoszone przez gości zanieczyszczenia, jak piasek czy sól zimą migrują z obuwia do hotelu. W konsekwencji braku przemyślanych stref wejścia rysują się płytki, degradują się włókna wykładziny, które w efekcie łatwiej przyjmują brud. Prawidłowo opracowana strefa wejścia ogranicza wnoszenie 90% zabrudzeń. Wybierane są różnorodne typy posadzek. Wiele z nich, jak kamień naturalny, drewno, gres wymagają celowych technologii higieny. Stosując się do nich wydłużamy czas mycia, a ujednolicając je ryzykujemy uszkodzeniem powierzchni.
Projekt wymaga dostosowania przestrzeni do kreowanego wizerunku. Warto zestawić go z następstwami operacyjnymi. Liczne elementy i przestronne dekoracje powodują wydłużenie procesu sprzątania. Znaczenie ma też dobór materiałów. Blat marmurowy lub drewniany w łazience to problem z bezpiecznym usuwaniem kamienia wodnego. Jasne wykładziny to gwarancja ciemnych ścieżek. Wykładzina w restauracji to resztki jedzenia wdeptywane w strukturę. Wszystkie pochłaniają roboczogodziny na wykonanie czyszczenia.
Różnorodne powierzchnie są elementem wpływającym na budowanie wartości estetycznych. Generują jednocześnie konieczność stosowania dedykowanych technologii, aby dbać o ich estetykę, a na koniec dnia ich okres użyteczności.
(Nie)obliczalne planowanie
Niekompletny plan utrzymania czystości to główny powód nieefektywnego wykorzystania zasobów czasu. Przestrzeń na intuicyjne rozwiązania i brak dedykowanych narzędzi przekładają się na niską wydajność pracy.
Inwentaryzacja stref i powierzchni jest pierwszym krokiem planowania. Świadomość występujących zabrudzeń wraz z cechami materiałów kształtują skuteczny proces. Prawidłowe bieżące mycie ogranicza częstotliwość czasochłonnego doczyszczania, a prawidłowa pielęgnacja przedłuża żywotność infrastruktury hotelu. Są możliwe przez dobór dedykowanych środków czystości i urządzeń czyszczących. Środek kwaśny, zasadowy czy neutralny? Mop bawełniany czy z mikrowłókna? Maszyna automatyczna czy optymalny będzie system dwuwiaderkowy? Które narzędzia są niezbędne na wyposażeniu wózka serwisowego? Strefy i narzędzia należy zmapować na harmonogramie dziennym, miesięcznym, rocznym. Określa się, które części opatrzone będą częstszym serwisem. Wymagają zaplanowania na cały rok, aby nie generowały niezaplanowanego gruntownego czyszczenia „ad hoc”. Warto spisać procedurę na typowe sytuacje wypadkowe, wtedy ich egzekucja nie będzie powodowała zaburzenia systematycznej pracy.
Regularne utrwalanie procedur w zespołach, kontrola organizacji pracy, stosowania technik, a z nimi system korygowania i rozwoju pozwolą efektywnie zarządzać systemem higieny hotelu.
(Nie)obliczalny wybór chemii hotelowej
VOIGT jest producentem profesjonalnych środków czystości. W największym jednak stopniu wpływa na wyniki finansowe hoteli poprzez kreowanie jakościowych i efektywnych procedur. To sprawia, że z roli partnera handlowego, wychodzi dalej – do roli partnera biznesowego, zdolnego wspierać w optymalizacji biznesu.
Portfolio środków dedykowanych hotelom zostało opatrzone kompatybilnym systemem identyfikacji, narzędziami dozującymi oraz pakietem instrukcji i checklist. Mając świadomość struktury kosztów, w ten sposób swoją ofertą wpływa na kluczowe koszty operacyjne. Kod kolorystyczny na opakowaniach, dozownikach, dokumentach pozwala na szybkie i prawidłowe zastosowanie środków czystości i narzędzi. Od użytkowej formy etykiet, przez audyty i programy naprawcze, po szkolenia technologiczne kreuje świadomość wykonywanych procesów.
Skuteczna i wydajna praca HSK to synergia wiedzy, planu, narzędzi i środków czyszczących. Zaproś konsultanta VOIGT na bezpłatną konsultację przez formularz: www.voigt.pl/kontakt.